Kun Yoweri Musevenin johtamat
kapinalliset tammikuussa 1986 vakiinnuttivat asemansa Ugandan uusina
hallitsijoina, kaikki ugandalaiset eivät iloinneet, vaikka
aiempi Milton Oboten hallinto olikin harjoittanut siviilien
teurastamista, kidutusta ja korruptiota. Museveni kuului
lounaisugandalaiseen banyankole-heimoon, kun taas Obote oli
pohjoisugandalainen lango. Obote oli suosinut myös acholeja,
toista pohjoisen heimoa, ja sekä langoilla että
acholeilla oli ollut keskeinen asema Musevenia vastaan taistelleessa
Ugandan armeijassa. Pohjoisessa pelättiin, että Museveni kostaa sisällissodan aikaiset veriteot.
Syksyllä 1986 acholien
keskuudessa syntyi Musevenin hallintoa vastustava sissiliike, jonka
johtohahmo oli kolmikymppinen Alice Auma, Ugandan oma Jeanne d'Arc.
Hän sanoi olevansa Lakwena-nimisen hengen vallassa, ja
häntä kutsuttiinkin usein Alice Lakwenaksi. Jo
nuorena tyttönä hän oli saanut
ihmeellisiä näkyjä, ja hänen
vanhempansa olivat kutsuneet noitatohtoreita ajamaan henget
hänestä. Hänen hengellisen karismansa
kerrotaan tehneen suuren vaikutuksen kaikkiin, jotka hän
tapasi, ja hän käännytti muiden muassa
opetusministerin ja Ugandan armeijan entisen
esikuntapäällikön puolelleen, vaikka
hänen armeijansa oli siinä vaiheessa
pääosin kepeillä ja kivillä
aseistettu ryysyläisjoukko. Lakwenan oppiin kuului lupaus
paratiisista ja Jeesuksen valtakunnasta, joka oli aivan pian tulossa
maanpäälle. Tässä ja
eräissä muissakin suhteissa Pyhän hengen
liike muistutti Pohjois-Amerikan intiaanien vuoden 1890
aavetanssiliikettä.
Lakwena saarnasi, että puhtaus
on voimaa: hän edellytti taistelijoiltaan
pidättäytymistä seksistä ja
lupasi pyhän öljynsä suojelevan heitä
vihollisen aseilta ja muuttavan tavalliset kivet heidän
käsissään kranaateiksi, mikäli he
pysyisivät puhdassydämisinä.
Tavallinen kansa ei aluksi
pelännyt Pyhän hengen liikkeeksi itsensä
nimennyttä kapinallisarmeijaa samalla tavalla kuin useimpia
sissijoukkioita, sillä Lakwena ei antanut joukkojensa
ryöstellä vapaasti siviilejä vaan
edellytti tiukkojen sääntöjen
noudattamista. Kapina menestyikin ensin ja ehkä johtajansa
henkimaineen siivittäminä sissit saavuttivat
loppuvuonna hämmästyttäviä
voittoja hallituksen joukoista. Kun alkuhämmästys
oli laantunut, hallituksen armeija pysäytti ja tuhosi
Pyhän hengen liikkeen nopeasti vuoden vaihduttua. Lakwenan
perustaktiikkana oli yksinkertaisesti vyöryä
vihollisen kimppuun yhtenä massana, ja kun kohdalle osui
perusteellinen Katjuša-rakettikeskitys, pyhän
öljyn suojaava vaikutus ilmeisesti petti ratkaisevalla
hetkellä – tai sitten sissit paljastuivat
vähemmän puhdassydämisiksi. Samalla
tavalla Pohjois-Kongon henget jättivät simba-sissit
pulaan 60-luvulla, ja lakota-intiaanien henkipaitojen
luodinkestävyys osoittautui Wounded Kneessä
luvattua heikommaksi.
Lyöty Alice Auma totesi,
että Lakwena on hylännyt hänet, ja pakeni
Keniaan, jossa kuoli köyhänä
pakolaisleirillä 2007. Pyhän hengen liikkeen
jäänteistä syntyi useampikin pieni
kapinallisryhmä, joista yhden johtoon nousi Auman serkku,
lähes yhtä karismaattinen nuori acholi. Hänen
nimensä oli Joseph Kony.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti